do góry
Pobieranie danych...
 
data dodania: 03.04.2020
codzienne aktualności na pulpicie - pobierz bezpłatną aplikację
 

Podatek od nieruchomości - postanowienia tarczy antykryzysowej

Jednym z podatków, którego dotyczą postanowienia tak zwanej tarczy antykryzysowej, jest podatek od nieruchomości. Jednak w tym zakresie ustawodawca nie przewidział rozwiązań o charakterze ogólnym - bezpośrednio przekładających się na sytuację podatników. Zmienił jedynie zakres kompetencji rad gmin dotyczących tego podatku.

O wysokości maksymalnych stawek podatków i opłat lokalnych decyduje wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych. Jednak stawki maksymalne to tylko granica, która przy poborze tych podatków nie może zostać przekroczona. O ich ostatecznej wysokości na terenie danej gminy decyduje w drodze stosownej uchwały jej rada.

Podejmując uchwały podatkowe, rada gminy ma także prawo:

  1. różnicować wysokość stawek ze względu na przedmiot opodatkowania;
  2. wprowadzić zwolnienia przedmiotowe inne niż ustawowe.

Tym, do czego rada gmin nie ma prawa jest natomiast m.in. wprowadzanie zwolnień podmiotowych z podatku od nieruchomości oraz terminy płatności rat podatku. I to właśnie w tym zakresie nowododane artykuły 15p i 15q ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej: ustawa COVID) zmieniają kompetencje rad gmin.

Zwolnienie podmiotowe

Jak wynika z art. 15p ustawy COVID, rada gminy może wprowadzić, w drodze uchwały, za część roku 2020 zwolnienie z podatku od nieruchomości: gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku ponoszę negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.

Na co należy zwrócić uwagę?

  • wprowadzenie zwolnienia ma charakter uznaniowy i zależy od decyzji danej jednostki samorządu terytorialnego,
  • dla wprowadzenia zwolnienia niezbędne jest podjęcie stosownej uchwały,
  • zwolnienie może dotyczyć jedynie gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej,
  • zwolnienie może dotyczyć jedynie grup przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.

Czytaj więcej w artykule: "Podatek od nieruchomości - postanowienia tarczy antykryzysowej" >>

INFORLEX Twój Biznes KORONAWIRUS i tarcza antykryzysowa

Już w sprzedaży!

Kompleksowa baza wiedzy dla wszystkich, którzy zostali zmuszeni do stosowania nowych przepisów tzn. tarczy antykryzysowej. Doradzamy, odpowiadamy na pytania, interpretujemy przepisy. Wyjaśniamy, jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej, jak prawidłowo wypełniać i składać wnioski o pomoc, kto i na jakich zasadach może korzystać ze zwolnień ze składek ZUS. Teraz dwa dostępy w cenie jednego! Pracuj z domu! Dziel się dostępem ze współpracownikami.

Kup już za: 98.00 zł

Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od INFORRB Platforma Rachunkowości Budżetowej i Prawa Pracy
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK