do góry
Pobieranie danych...
zamknij
 
data dodania: 15.05.2018
codzienne aktualności na pulpicie - pobierz bezpłatną aplikację
 

Kogo nie dotyczy zakaz handlu w niedziele i święta

Zakaz pracy w handlu w niedziele i święta oraz niektóre inne dni nie obowiązuje we wszystkich placówkach handlowych. Istnieją bowiem liczne wyjątki w tym zakresie dotyczące m.in. stacji paliw, cukierni, piekarni, czy kantorów wymiany walut.

Od 1 marca 2018 r. obowiązują ograniczenia dotyczące pracy w handlu oraz wykonywania czynności związanych z handlem w placówkach handlowych w niedziele i święta oraz 24 grudnia i w Wielką Sobotę.

Zakaz handlu w niedziele i święta

W niedziele i święta w placówkach handlowych zakazane są:

  • handel i wykonywanie czynności związanych z handlem oraz
  • powierzanie pracownikowi lub zatrudnionemu wykonywania pracy w handlu oraz wykonywania czynności związanych z handlem.

- (art. 5 ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni, dalej ustawa o zakazie handlu w niedziele).

Należy zwrócić uwagę, że jako placówkę handlową ustawa traktuje obiekt, w którym jest prowadzony handel oraz są wykonywane czynności związane z handlem. Placówką taką jest:

  • sklep,
  • stoisko,
  • stragan,
  • hurtownia,
  • skład węgla,
  • skład materiałów budowlanych,
  • dom towarowy,
  • dom wysyłkowy,
  • biuro zbytu

- jeżeli praca jest w tej placówce wykonywana przez pracowników lub zatrudnionych (art. 3 pkt 1 ustawy o zakazie handlu w niedzielę).

Wyłączenia spod zakazu handlu

Zakaz pracy w handlu nie jednak bezwzględny i nie obejmuje wszystkich placówek handlowych. Istnieją od niego wyjątki określające, jakiego rodzaju placówki są wyłączone spod tego zakazu (art. 6 ustawy o zakazie handlu w niedziele). Mimo to wprowadzony zakaz handlu budzi wątpliwości w wielu przypadkach. Z tego powodu na uwagę i omówienie zasługują niektóre z nich.

Czytaj więcej w artykule: Zakaz handlu w niedziele i święta - kogo nie dotyczy >>

Sprawozdawczość budżetowa. Nowe rozporządzenie z komentarzem

W dniu 12 stycznia 2018 r. opublikowano nowe rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Główne zmiany wprowadzone względem rozporządzenia Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. wynikają z: potrzeby doprecyzowania przepisów i rozszerzenia danych sprawozdawczych przekazywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, likwidacji sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb o wydatkach strukturalnych w związku z nowelizacją ustawy o finansach publicznych.

Kup już za: 39.20 zł

Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od INFORRB Platforma Rachunkowości Budżetowej i Prawa Pracy
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK